IMPERATOR I “FARMERS WEEKLY”

Forleden var Sneumgaard Imperator PP i “Farmers Weekly” som er det britiske sidestykke til “Landbrugsavisen” og ugentligt udkommer til 45.000 landmænd. (Læs mere under billedet)

Historien handler om Imperators store evne til at avle kalve med lave fødselsvægte og hvordan det egentlig påvirker økonomien, når man når frem til slagtedagen. Forskere ved Harper Adams Universitet sammenlignede Simmental afkom fra en top 1% terminal indekstyr (Dvs. en tyr, Woodhall Ferrari 14, som på slagterierne leverer kalve i den absolute top med slagtevægt) og en danskavlet pollet tyr (Imperator) med et top 10% indeks for slagtevægt. (Dvs. slagtevægte lige under den absolutte top – men stadig i toppen).

Flere end 100 Sim/blå-hvide krydsningskøer blev insemineret tilfældigt med en af tyrene i vinteren 2016. Tyrekalvene blev intensivt færdiggjort på lidt over et år gamle i 2018. Tyrekalvene blev fravænnet, når køerne kom ud på græs igen ud i begyndelsen af april og blev intensivt fodret færdige på en blanding med ensileret majs og der blev fodret med et forhold på 60:40 på tørstofbasis. Udvælgelse til slagtning var baseret på alder. Når en tyr var et år og seks tyre var klar til et læs, blev de sendt til slagtning, med den yngste slagtet på 365 dage.

Nøgleopdagelser:

*Kalvene fra Woodhall Ferrari – registrerede 23,6 kg tungere slagtevægt, men blev dog i gennemsnit slagtet 10 dage ældre. Efter fratrækning af øgede foderomkostninger var dette £ 39 pr. værd per tyr.

*Den økonomiske fordel ved en lidt lettere kælvning med Imperator-avlede kalve, og fordelene ved ikke at afhorne (Imperator er PP), opvejer den lavere kropsvægt. (Sneumgaards kommentar: Denne forskel vil være større i Danmark, idet kravene til afhorning er strengere og dermed dyrere i Danmark)

*Resultaterne af begge begge tyres afkom var enestående. Både på tilvækst og slagtekvalitet.

*Ferrari har en markant højere kropsvægt og dens sønner registrerede højere kropsvægt på 23,6 kg. Imidlertid registrerede Imperator-sønner relativt ens daglige daglige tilvækster på grund af deres lettere fødselsvægt og det faktum, at de blev slagtet 10 dage tidligere. Slagtekroppe og fedtprocent.

Simon Marsh, lektor og oksekødsspecialist ved Harper Adams Universitet udtaler:

”Den vigtigste prioritet for enhver avler skal være at vælge tyre med gode fødselstal. Gennem lettere kælvninger kan køerne komme igennem kælvningerne i en bedre form og komme lettere i ny drægtighed, og dette overgår de vækstfordele, som en lidt hurtigere voksende, men vanskeligere kælvende tyr som Ferrari kan tilbyde. ”

Forsøgsbesætningens ejer Ian Willison siger, at selvom Ferrari har gode vækstrater, ville han vælge Imperator på grund af dens lette kælvninger. Og han fortsætter:

”Ferrari-kalvene havde en højere dødelighed, og dette havde en negativ indvirkning på den følgende befrugtningshastighed for køerne. Dette er det første år, vi har har haft kalve efter tyre med lette fødsler. Køerne havde en utrolig let kølvning, og befrugtningshastigheden har dermed efterfølgende været fantastisk efter kælving, med 85% førstegangsinsemineringer.”

På Sneumgaard er vi ikke overraskede over dette resultat. Vi har i mange år holdt stram snor i dyrenes funktionalitet. Vil man sælge avlsdyr – specielt til udlandet – så skal afkommet kunne begå sig økonomisk hos kvægbrugere der faktisk lever af at have kødkvæg. Kælvninger skal være i orden – ligeså knoglerne som ikke må være for grove – både køer og tyre skal kunne klare sig i al slags natur. Og kalvene skal straks sættes igang på fuld speed af mødrene. Derfor skal yvere og pattestilling også tages seriøst i samme åndedrag, som man lægger vægt på en høj mælkeydelse. På denne sides hovedmenu kan du se mere under vore “Avlsmål”. Vore avlsmål er skræddersyede til at fremme funktionalitet – ikke dyrskueplaceringer.

Speak Your Mind

*

SØG PÅ SIDEN